آموزش گوگل ادوردز به زبان ساده (کامل ترین آموزش دنیا)

اگر میخواهید به قله های فروش در ثریا برسید، قبل از هر چیزی، باید یاد بگیرید که خشتهای اول را درست بچینید. البته، شاید مثال چیدن خشت کمی قدیمی و زمانبر باشد.

پس بهتر است بگویم که باید یاد بگیرید که چگونه موشک فروش خود را هوا کنید! بله، قرار است در این کتاب فوت و فن موشک هوا کردن را به شما آموزش میدهیم. البته نه هر موشکی! ما میخواهیم قدم به قدم، تمام چیزهایی که قبل از شروع تبلیغات در گوگل بدانید را به شما آموزش دهیم. هیچ فرقی هم ندارد که میلیاردر هستید یا اینکه هزینه تبلیغات خود را به سختی فراهم کردهاید. در هر صورت، نمیخواهید پول نازنین خودتان را دور بریزید.

پس قبل از اینکه تبلیغات در گوگل را به صورت جدی شروع کنید، الزم است همه چیز را در مورد آن بدانید. سالها تجربه به ما ثابت کرده که عدم شناخت کافی از سیستم گوگل ادز میتواند کسب و کار شما را نابود کند و برعکس، تبلیغات اصولی میتواند فروش شما را متحول سازد! هدف ما در این مقاله این بوده که بتوانیم یک راهنمای جامع و ساده برای تبلیغات در گوگل آماده کنیم تا سیستم گوگل ادز را به خوبی بشناسید و به قول معروف فوت کوزه گری آن را یاد بگیرید. البته، تمرکز ما در این کتاب، آموزش تبلیغات در شبکۀ جستجوی گوگل (google search network) است.

اجازه دهید همه چیز را با یک مثال شروع کنم. فرض کنیم شما به تازگی یک سایت برای آژانس مسافرتی خود راه اندازی کرده اید و میخواهید از طریق این سایت تورهای گردشگری خود را به فروش برسانید و پول خوبی به جیب بزنید. همهچیز آماده است و اکنون فقط مانده جذب افرادی که در اینترنت به دنبال تورهای مسافرتی هستند. پس نیاز به تبلیغ کردن دارید. اما هر تبلیغی برای شما سودآور نیست. در درجه اول، تبلیغ شما باید هدفمند باشد. یعنی به کمک آن به مشتریهای بالقوه خود دسترسی داشته باشید. در درجه دوم هم تبلیغتان باید به صررفه باشد؛ یعنی به کمک آن بتوانید با کمترین هزینه، بیشترین مشتریهایی ممکن را جذب کنید. دقیقا اینجاست که متوجه میشوید گوگل یک سرویس همه چیز تمام و فوق حرفه ای برای تبلیغات راه اندازی کرده که میتواند صدها مشتری برای شما بیاورد. و با ذوق و شروق شروع به خواندن درباره آن میکنید. اولین چیزی هم که میخوانید، در مورد روشهای مختلف تبلیغاتی توسط این سرویس است.

گوگل ادز چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل این سیستم تبلیغاتی را توضیح دهیم، باید بگوییم گوگل ادز یک اکوسیستم است متشکل از
1.کاربرانی که در اینترنت مشغول گشت و گذار هستند.
2. کسب و کارهایی که میخواهند تبلیغات خود را به مشتری های بالقوه نمایش دهند.
۳. رسانه های اینترنتی؛ یعنی وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که می خواهند با نمایش
این تبلیغات، به درآمد برسند. یکی از مطرح ترین این رسانه ها خود موتور جستجوی گوگل است.
در واقع شما به عنوان یک کسب و کار، تبلیغ خود را در رسانه های مختلف اینترنتی به کاربران
نمایش می دهید.
اما چرا این سرویس انقدر پر طرفدار است و تا این حد برای گوگل درآمدزایی دارد)؟ ساده است: گوگل به شما اجازه می دهد تبلیغ خود را بسیار هدفمند نمایش دهید. یعنی فقط به کسانی که مشتری های بالقوه شما هستند. چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

تبلیغات شما در گوگل ادوردز به چه کسانی نمایش داده می شود؟

در سرویس تبلیغاتی گوگل، شما می توانید بر اساس چند معیار مختلف، مخاطبان هدف خود را با دقت بالایی مشخص کنید:
رده سنی: کسانی که در یک بازه سنی مشخص قرار دارند.
• علایق: کسانی که به یک موضوع مشخص علاقه مند هستند. .
• جنسیت: کسانی که جنسیت آنها مونث یا مذکر است.
• مکان: کسانی که در یک قاره، کشور، شهر یا حتی محله زندگی می کنند.
• دستگاه: کسانی که از کامپیوتر، تبلت یا گوشی استفاده می کنند.
هدفگیری مجدد (RETARGETING): کسانی که قبلا به سایت یا اپلیکیشن شما سر زده اند، اما خرید نکرده اند.
با این حساب، شما می توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شما را فقط به آقایان ۱۸ تا ۲۶ سالی نمایش دهد که در یکی از محله های شهری در آلمان هستند (دلیل دارد که نگفتم ایران!) و با گوشی خود به اینترنت متصل شده اند. جذاب است، نه؟
حالا وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیا تبلیغات از این هدفمندتر هم ممکن است؟
همانطور که در فصل های بعدی خواهید دید، پاسخ این سوال مثبت است. گوگل حتی اجازه تبلیغاتی هدفمندتر از این هم به شما می دهد.

تبلیغات شما در چه رسانه هایی نمایش داده می شود؟

به طور کلی گوگل ۲ شبکه تبلیغاتی دارد که شما می توانید متناسب با نوع نیازی که دارید، در یکی از این شبکه ها تبلیغ خود را نمایش دهید. این ۲ شبکه یا بستر عبارتند از:
. شبکه نمایش گوگل یا GOOGLE DISPLAY NETWORK . شبکه جستجوی گوگل یا GOOGLE SEARCH NETWORK
در ادامه توضیحات کاملی درباره هر دوی این شبکه ها به شما خواهیم داد.
شبکه نمایش گوگل (DISPLAY NETWORK) چیست؟
شبکه ای است شامل بیش از ۲ میلیون وب سایت، ویدیو و اپلیکیشن موبایل که میتوانید تبلیغ خود را در آنها نمایش دهید. این تبلیغات عمدتا به ص ورت گرافیکی (بنر و ویدئو) هستند. اما امکان نمایش تبلیغ های متنی نیز در این شبکه وجود دارد.
به کمک شبکه نمایش، وقتی کاربران مورد نظرتان در حال گشت و گذار در سایت های اینترنتی هستند، قصد تماشای یک ویدیو را دارند، جیمیل خود را چک می کنند یا در حال بازی با موبایل خود هستند، تبلیغ شما را خواهند دید.
گوگل روش های تبلیغاتی مختلفی را برای حضور در شبکه نمایشی در اختیار شما قرار داده است که در ادامه آنها را معرفی می کنیم و به شما می گوییم هر یک، اجازه تبلیغ در کدام رسانه ها را به شما می دهد.

کمپین نمایشی استاندارد (DISPLAY STANDARD CAMPAIGN)
این نوع تبلیغات اجازه حضور در تمام رسانه ها را به شما می دهد.
فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی صنایع دستی دارید و می خواهید فروش خودتان را افزایش دهید. کافی است یک بنر تبلیغاتی جذاب آماده کنید و از گوگل بخواهید تا این بنر را در سایت ها، اپلیکیشن ها و کانالهای یوتیوب مرتبط با هنر و گردشگری و صد البته، فقط به کاربرانی که ویژگی های مد نظرتان را دارند) نمایش دهد.
کمپین ویدیویی (VIDEO CAMPAIGN)
در این نوع از تبلیغ شما می توانید یک فیلم تبلیغاتی از کسب و کار خود را به کاربران یوتیوب نمایش دهید. هدف از این نوع کمپین بیشتر برندینگ و معرفی محصولات و خدمات جدید است.
در این نوع از کمپین ها معمولا به ازای هر بار بازدید کاربر از ویدیو باید مبلغ مشخصی را به گوگل پرداخت کنید.
اگر قبلا در سایت یوتیوب ویدئویی مشاهده کرده باشید، احتمالا تبلیغات ویدئویی گوگل را دیده اید. یعنی همان تیزرهای تبلیغاتی که قبل از ویدئو پخش می شود.
کمپین جیمیل (GMAIL CAMPAIGN)
تا به حال شده در جیمیل خود باشید و در بالای ایمیل های خود تبلیغاتی را مشاهده کنید؟ این تبلیغ ها مربوط به کمپین های جیمیلی گوگل هستند.
در کمپین جیمیل، تبلیغ دهنده لیستی از مخاطبان سایت و در
ص ورت امکان، ایمیل های آنها را به گوگل می دهد تا در جیمیل به آنها تبلیغ نمایش داده شود. در این روش، شما به ازای هر باری که کاربر روی بنر تبلیغاتی تان کلیک کرد و وارد سایت شما شد، باید به گوگل مبلغ مشخصی پرداخت کنید.
تبلیغات سراسری موبایل (UNIVERSAL APP CAMPAIGNS)
فرض کنیم شما یک اپلیکیشن موبایل دارید و می خواهید میزان نصب آن را افزایش دهید.
با استفاده از این روش تبلیغات، شما می توانید تبلیغ اپلیکیشن خود را در سایر اپلیکیشن ها، سایتها (از جمله یوتیوب) و صد البته گوگل پلی استور نمایش دهید.
در این نوع تبلیغ، معمولا به ازای هر بار نصب اپلیکیشن، هزینه ای به گوگل پرداخت می کنید.
برای استفاده از این روش تبلیغاتی، قبل از هر کاری باید اپلیکیشن خود را در پلی استور گوگل بارگذاری کنید.
شبکه جستجوی گوگل (SEARCH NETWORK) چیست؟
شبکه جستجوی گوگل به رسانه هایی اشاره دارد که کاربران در آنها جستجو می کنند. در واقع، این شبکه میلیون ها کاربری را هدف قرار می دهد که روزانه عبارت های مختلف را در خود س ایت گوگل، سرویس نقشه گوگل و سیستمهای همکار گوگل جستجو می کنند. اصطلاحا به عبارتی که کاربر جستجو می کند، SEARCH QUERY می گویند.)
همانطور که متوجه شدید، شبکه جستجوی گوگل شامل رسانه های مختلفی می شود. در ادامه ما به توضیح تمام این رسانه ها خواهیم پرداخت.
موتور جستجوی گوگل (GooGLE SEARCH ENGINE)
قطعة معرف حضور همه هست! همان سایت
GOOGLE.COM ؛ همان سایتی که همه ما سوال های ریز و درشت خودمان را از آن می پرسیم!
وقتی شما چیزی را در گوگل جستجو می کنید، سایت های زیادی را می بینید که دسته به دسته، با نظم و ترتیب، یکجا نشسته اند! و حالا به کمک گوگل ادز، تبلیغ سایت شما هم می تواند در کنار سایر سایتهایی قرار بگیرد که در صفحه اول نمایش داده میشوند. به همین سادگی؛ به همین خوشمزگی؛
بیایید فرض کنیم در روز ۸۰۰۰ نفر عبارت «خرید اینترنتی گوشی» را در سایت گوگل جستجو کنند. اگر شما یک فروشگاه گوشی داشته باشید، چه اشکالی دارد که این ۸۰۰۰ نفر، سایت شما را هم در میان نتایج جستجو ببیند و تعداد زیادی از آنها وارد سایت شما شوند؟!
از نظر ما که هیچ اشکالی ندارد، از نظر گوگل هم هیچ اشکالی ندارد. حتی از نظر کاربر هم هیچ اشکالی ندارد؛ چرا که انتخاب هایش بیشتر شده و شانس اینکه گوشی خودش را با
قیمت بهتر و همراه با خدمات مناسب تری خریداری کند، بیشتر خواهد بود.
نقشه گوگل (GooGLE MAP)
به احتمال زیاد با گوگل مپ هم آشنایی کافی دارید. گوگل مپ یک ابزار عالی برای مسیریابی است. اما این ابزار فقط برای ما سود ندارد. بلکه به سود کسب و کارها (و همینطور خود گوگل) هم هست.
فرض کنیم شما گوگل مپ را باز و کلمه رستوران را در آن جستجو کنید. در این حالت گوگل رستورانهای اطراف را به شما نمایش خواهد داد.
اما قسمت جالب این است که برخی از این رستورانها ممکن است به کمک تبلیغات گوگل به شما نمایش داده شوند. البته زیاد هم خوشحال نشوید چون در ایران نمی توانیم از این روش تبلیغاتی استفاده کنیم!
سایت های همکار گوگل (GOOGLE PARTNERS)
گوگل همکاران زیادی دارد که آماده هستند تبلیغات کسب و کارها را در جستجوهای خود نمایش دهند. به عنوان مثال یکی از این همکاران، سایت آمازون amazon است.
فرض کنیم کاربری وارد سایت آمازون می شود و «خرید پلی استیشن» را جستجو می کند. در اینجا ممکن است تبلیغی هم به او نمایش داده شود. این تبلیغ توسط گوگل ادز مدیریت می شود.

شبکه نمایش با جستجو؛ کدام را انتخاب کنیم؟

خب، خب، خب... دوستان و همراهان عزیزی که تا این لحظه با ما همراه بودید... حالا که شبکه های مختلف گوگل را شناختیم، احتمالا این سوال چالشی برای شما پیش آمده که کدام شبکه گوگل را برای تبلیغات انتخاب کنیم.
تکلیف چیست؟ آیا بهتر است یک بنر گرافیکی طراحی کنیم و آن را در سایت های مختلف اینترنتی منتشر کنیم (یعنی استفاده از DISPLAY NETWORK) یا اینکه سایت خودمان را در موتور جستجوی گوگل (SEARCH NETWORK) تبلیغ کنیم و از کاربران آن بهره مند شویم؟ کدام
یک برای ما مناسب تر است؟
پاسخ بسیار بسیار بسیار ساده تر از چیزی است که فکر می کنید: تبلیغات در شبکه جستجوی گوگل
چرا؟! پاسخ واقعا ساده است. تبلیغات شما در شبکه نمایش گوگل وقتی موفق است که بتوانید کاربران مقیم ایران و همینطور سایت ها و اپلیکیشن های ایرانی را هدف قرار دهید. و هیچ یک از این ۲ ممکن نیست!!! چرا که با دیوار بلند، ضخیم و غیرعادلانه ای به نام تحریمها
روبرو هستیم!
گوگل ادز به دلیل تحریم ها، به ایران خدمات نمی دهد. اما همچنان راههایی برای دور زدن این تحریم وجود دارد. یعنی ما می توانیم به کمک این سرویس تبلیغ کنیم.
با اینحال امکان هدفگیری بر اساس مکان های داخل ایران وجود ندارد. سایت و اپلیکیشن های داخلی هم نمی توانند با گوگل همکاری کنند. پس ما با محدودیت هایی روبرو هستیم که عملا شبکه نمایشی گوگل را بی فایده میکنند. چرا که تبلیغات ما (هر چقدر هم هدفمند باشند) به کاربران سراسر دنیا نمایش داده می شوند.
اما قضیه در مورد شبکه جستجوی گوگل (یا اگر دقیق تر بگوییم، تبلیغ در خود موتور جستجوی گوگل) کمی فرق می کند. چگونه؟ اجازه دهید توضیح بدهم.
در این روش، تبلیغات شما وقتی نمایش داده می شود که کاربر عبارت مد نظر شما را جستجو کند. حالا اگر این عبارت فارسی باشد، به چه معنی است؟ اینکه کاربر مد نظر شما به احتمال بسیار زیادی ایرانی است (البته به این شرط که کشورهای فارسی زبان دیگر را از لیست هدفگیری خود حذف کرده باشیم. در بخش های بعدی در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.)
با توجه به این موضوع، تمرکز اصلی ما در این ایبوک، بر روی تبلیغات جستجو خواهد بود. منتها اکثر آنچه گفته می شود، می تواند در مدیریت تبلیغات نمایشی هم به کار شما بیاید.
و از اینجا به بعد، تمام صحبت های ما درباره تبلیغات جستجوست و وقتی از عبارت «گوگل ادز» استفاده می کنیم، به این نوع تبلیغات اشاره داریم.

بهترین روش تبلیغاتی در تمام دنیا؟؟؟

به نظر شما چرا باید از میان روش های مختلف تبلیغات، گوگل ادز را انتخاب کنیم؟ ما به عنوان آژانس بازاریابی و تبلیغات دیجیتال، با روش های تبلیغاتی زیادی سر و کار داریم و بارها بازخورد هر کدام از آنها را بررسی کرده ایم. باور کنید که این تجربه چندین و چند ساله، به ما ثابت کرده که تبلیغات گوگل یکی از بهترین و هدفمندترین روش های تبلیغاتی دنیا است؟
در طول این همه سال، مشتریان زیادی را دیده ایم که در مدت بسیار کوتاهی با استفاده از گوگل ادز فروش خود را چند برابر کرده اند.
یکی از مشتریان ما به قدری از تبلیغاتش راضی بود که به گفته خودش، ۳ نیروی جدید استخدام کرد تا بتواند پاسخگوی مشتریانش باشد! یکی دیگر از مشتریان ما که فروشگاه اینترنتی موبایل بود، توانست در مدت کوتاهی فروش روزانه اش را 6 برابر کند! آن هم با هزینه بسیار پایین و حداقلی.
حالا شاید بگویید این حرفهای ما فقط ادعای تو خالی است. پس بهتر است دقیق تر توضیح دهیم که چرا گوگل ادز می تواند کسب و کارتان را متحول کند. باشد که ایمان بیاورید!

به 6 دلیل باید تبلیغات گوگل را امروز شروع کنید

در ادامه می خواهم 6 مزیت مختلفی که گوگل ادز را تبدیل به یک روش تبلیغاتی ایده آل برای کسب و کارها می کند به شما توضیح بدهم. با من همراه باشید.

تبلیغات در گوگل کاملا هدفمند است
سرویس گوگل ادز با امکانات هدفگیری فوق العاده خود به شما اجازه می دهد تا تبلیغ خود را تنها برای کاربرانی نمایش دهید که دقیقا به دنبال خدمات شما هستند. چه چیزی بهتر از این؟
بیایید یک مقایسه انجام دهیم. فرض کنیم شما تولیدی «ظروف یکبار مصرف» دارید و می خواهید محصولات خود را در اینستاگرام تبلیغ کنید. چقدر شانس این وجود دارد که کاربرانی را پیدا کنید که دقیقا در همان لحظه نیاز به محصول شما داشته باشند و البته حاضر باشند آن را از طریق اینستاگرام سفارش دهند؟ 
اما در تبلیغات گوگل قضیه فرق دارد. شما فقط و فقط به ازای مخاطبانی هزینه پرداخت می کنید که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می کنند.

این یعنی تبلیغ شما در لحظه ای به مخاطب نمایش داده می شود که به دنبال خدمات شماست.
اگر کسی عبارت «خرید ظرف یکبار مصرف» را جستجو کند، قطعا به دنبال خرید این محصول است. و این یعنی شانس شما برای فروش (به شرط داشتن محصول با کیفیت و ارائه خدمات خوب) واقعا بالاست.

این حد از هدفمندی، هیچوقت در هیچ رسانه دیگری ممکن نبوده است.

گوگل ادز برای چه کسانی مناسب است؟

بگذارید این بخش را با این سوال به پایان ببریم که چه کسب و کارهایی از تبلیغات گوگل سود می برند و یک جواب ساده هم به آن بدهیم: تمام کسب و کارها!
اما ما بیشتر این روش تبلیغاتی را به کسب و کارهایی توصیه میکنیم که محصول یا خدماتی برای فروش دارند. چرا که می توانند آنچه برای ارائه دارند را به صورت هدفمند و موثر تبلیغ کنند و در سریعترین زمان ممکن (معمولا ۱ روز) به هدف خود یعنی افزایش فروش برسند.
اما این به آن معنی نیست که کسب و کارهایی که به دنبال برندینگ و جذب ورودی هستند، نتوانند از گوگل ادز برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. هر چند شبکه نمایش بیشتر برای این اهداف مناسب است، اما با تبلیغات در جستجوی گوگل و مدیریت درست آن) هم میتوان با هزینه واقعا پایین، به طرز قابل توجهی ورودی را بیشتر کرد و میزان آگاهی مردم از یک برند را افزایش داد.
سالها تجربه و تحقیق به ما ثابت کرده که در دنیای دیجیتال امروز، تبلیغات در گوگل می تواند برای توسعه هدفمند و پایدار کسب و کار همه مردم جهان مناسب باشد

به این نکته توجه داشته باشید که هرچقدر کسب و کار شما خاص تر باشد، اهمیت هدف گیری دقیق مخاطبان افزایش می یابد. یعنی میتوان گفت که برای یک کسب و کار واقعا تخصصی (مثلا یک کسب و کار که دستگاه پمپ بتن می فروشد) عملا هیچ روش تبلیغات دیگری جز گوگل را نمی توان تصور کرد. 
هزینه های شما کاملا بهینه و هدفمند است
در تبلیغات گوگل هزینه تنها به ازای هر کلیک روی متن تبلیغ شما محاسبه می شود و نمایش تبلیغ هیچ هزینه ای ندارد. در نتیجه مطمئن هستید که تبلیغ شما به صرفه است. چرا که بابت کسانی که سایت شما را انتخاب نمی کنند، هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد.

البته، بگذارید روی دیگر سکه را هم ببینیم. در صورتی که تبلیغات گوگل شما به درستی مدیریت نشود، ممکن است تمام هزینه شما بابت تبلیغات به ضرر تبدیل شود. پس باید مطمئن شوید که تبلیغ خود را به بهترین شکل تنظیم می کنید (در این کتاب تمام اصول درست را برای موفقیت در گوگل ادز یاد می گیرید.)
اگر می خواهید خودتان تبلیغ گوگل را مدیریت کنید، نحوه کار با آن را بیاموزید. در غیر این صورت، حتما تبلیغات خود را به یک آژانس مطمئن بسپارید.
نتایج گوگل ادز کاملا ملموس و قابل اندازه گیری است
یکی از مهمترین مزایایی که بازاریابی دیجیتال نسبت به بسترهای بازاریابی س نتی، مانند تلویزیون یا حتی بازاریابی حضوری دارد، این است که به راحتی قابل اندازه گیری است.
شما در گوگل ادز این امکان را دارید که در هر لحظه ببینید چند نفر روی تبلیغات شما کلیک می کنند و وارد سایتتان می شوند. همچنین گزارش های روزانه و ماهیانه ای که در اختیارتان قرار می گیرد به شما نشان می دهند در چه تاریخ و ساعاتی بیشترین بازدید را داشته اید.
تنوع این گزارشات بسیار زیاد است. شما می توانید تمامی جزئیات کمپین خود را به دقت
بررسی کنید و از وضعیت ورودی، نمایش، هزینه و بسیاری از شاخصه های دیگر مطلع شوید.
حتی به لطف امکانات فوق العاده گوگل ادز، میتوانید نرخ بازگشت س رمایه (Roi) تبلیغات خود را نیز اندازه گیری کنید. این یعنی می توانید بفهمید که در ازای چقدر هزینه، چقدر فروش داشته اید و سود کرده اید. (و این در یک کلام بی نظیر است!)
به جرأت میتوان گفت که هیچ گزارشی نیست که شما بخواهید و گوگل ادز شما را ناامید کند. این گزارش ها در تحلیل میزان موفقیت و بهینه کردن تبلیغات کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

گوگل ادز چه گزارشاتی میده؟
تعداد نمایش و کلیک روی تبلیغ
کل هزینه ها با جزئیات کامل
هرچی که بخوای
اینکه چقدر سود داشتیم از تبلیغات
و کلی آمار و گزارش حرفه ای از هرچی
عالیه! پس هر روز و هر ساعت از وضعیت تبلیغ بهم گزارش بده
و
کارم در اومد!!!

گوگل ادز فروش شما را در لحظه افزایش می دهد!

یکی از مهمترین ویژگی های گوگل ادز این است که فروش شما بلافاصله پس از شروع تبلیغات افزایش می یابد. شما اکانت خود را شارژ می کنید، تنظیمات کمپین خود را مشخص می کنید و بلافاصله بعد از تایید گوگل، نمایش تبلیغ شما آغاز خواهد شد. از این لحظه به بعد، شما در جستجوهای مرتبط خود حضور دارید و شانس فروش خواهید داشت.
در واقع، تبلیغات گوگل یکی از راهکارهای زودبازده تبلیغاتی است
. راهکاری که میوه آن را همین امروز خواهید چید و لازم نیست برای نتیجه گرفتن آن منتظر بمانید.
حتی روش هایی مانند تبلیغات بنری (که معمولا بودجه های کلانی صرف آن می شود) هم این بازدهی سریع را ندارند و بیشتر برای برندینگ کسب و کار شما مناسب هستند.

هزینه تبلیغات در مشت شماست؟
در گوگل ادز ش ما میتوانید س قف بودجه تبلیغاتی روزانه را مشخص کنید. برای مثال می توانید تعیین کنید که بیش از ۲۵ درهم در روز مصرف نشود (شاید بپرسید چرا نمیگوییم تومان. با توجه به تحریم ها و عدم امکان استفاده از تومان، ناچاریم از ارزهای خارجی مانند درهم امارات، دلار آمریکا، دلار استرالیا، لیر ترکیه و... استفاده کنیم).
همچنین شما میتوانید قیمت تک تک کلمات را هم به صورت دستی و با میل خودتان تعیین کنید و مطمئن شوید که بابت هر کلیک، هزینه معقولی پرداخت می کنید.
این قابلیت ها به شما کمک می کند که به بهترین شکل پول خود را مدیریت کنید و مطمئن شوید که هیچ هزینه ای هدر نرفته است. بنابراین مهم نیست چقدر بودجه داشته باشید. چه ۵۰ درهم داشته باشید و چه ۵۰۰۰ درهم، می توانید متناسب با همان بودجه تبلیغ کنید.

تبلیغ در گوگل ادز

شاید الان این سوال برای شما مطرح شده باشد که با توجه به این بازار به شدت رقابتی، چه شانسی خواهید داشت برای اینکه از این تبلیغات نتیجه بگیرید؟ من هم به شما خواهم گفت که لطف بهانه ها را کنار بگذارید. به شما قول می دهم که در هر صنفی هم که باشید، باز هم به سهم خودتان از این بازار سود کنید.
همچنین، فراموش نکنید که اکثر رقبای ش ما درباره اصول و تکنیک هایی که در این کتاب مطرح می شود چیزی نمی دانند. ما به شما خواهیم گفت که چطور توانستیم برای مشتری های خود، حتی در پررقابت ترین حوزه ها هم نتایج عالی بگیریم و شما را به دانشی مسلح می کنیم که کلید برد ش ما در نبردهای گوگلی خواهد بود. فقط کافی است به ما اعتماد کنید و حرفهایمان را در عمل اجرا نمایید.

حالا دیگر شما می دانید که چرا گوگل ادز تا این حد محبوب دلهاست و مشتاق شروع کردن هستید. پس وقت آن رسیده که به شما هشدار بدهیم: شروع تبلیغات بدون شناخت گوگل ادز، می تواند خیلی زود به یک فاجعه منجر شود.
قبل از شروع این روش تبلیغاتی، می بایست مقدماتی را آماده کنید. اما جای نگرانی نیست. ما در این ایبوک، تمامی آنچه که قبل، حین و بعد از شروع تبلیغات نیاز دارید را به ش ما آموزش میدهیم. کافی است با ما همراه باشید.
خب، حالا بگذارید ببینیم که این سیستم شگفت انگیز چگونه کار می کند.

گوگل ادز در برابر سئو (پیروز میدان کیست؟)

احتمالا بدانید که برای حضور داشتن در بین نتایج صفحه اول گوگل، ۲ راه مختلف دارید:
یک راه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. برای این منظور شما باید کیفیت سایت خود را افزایش دهید، محتواهای مفید تولید کنید، خودتان را در اینترنت مطرح کنید و مهم تر از هر چیز، صبر داشته باشید. تا کی؟ تا زمانی که گوگل شما را به عنوان یک سایت خوب بشناسد و حاضر شود شما
را در جایگاه های بالایی نمایش دهد.
در واقع، سئو یک کار زمان بر و پرهزینه است، اما در عوض نتایج ماندگاری دارد.
حالا فرض کنیم که شما همین امروز سایت خود را راه اندازی کرده اید. تکلیف چیست؟ آیا باید ماهها منتظر بمانید و تولید محتوا کنید تا سایت شما بیشتر دیده شود و بیشتر ورودی بگیرد؟ همانطور که تا اینجا حتما متوجه شده اید، پاسخ منفی است.
گوگل به شما اجازه می دهد به کمک تبلیغات گوگل در سریعترین زمان ممکن سایت خود را در صفحه اول گوگل و حتی بالاتر از تمام سایتهای دیگر نمایش دهید. نتیجه این کار هم که مشخص است: افزایش فروش آنی
اما همیشه یک اما وجود دارد!) نباید فراموش کنید که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود، باید به گوگل هزینه ای پرداخت کنید. این در حالی است که در س ئو ش ما به گوگل پول نمی دهید. بلکه هزینه می کنید تا سایت شما به صورت طبیعی در گوگل بالا باشد.
پس در نهایت باید گفت که هرچند س ئو در بلندمدت بازدهی خوبی خواهد داشت، اما در استراتژی کوتاه مدت خود باید جایی برای گوگل ادز در نظر بگیرید. روشی بسیار سریع، آسان و پربازده برای آنکه همین امروز در گوگل حضور داشته باشید و درآمد کسب کنید.

نکته ای که اینجا باید در نظر داشته باشید که خیلی ها را به اشتباه انداخته این است که گوگل ادز هیچ ارتباطی به رتبه طبیعی سایت شما ندارد و در هر رتبه ای که قرار داشته باشید، می توانید تبلیغ خود را در نتایج نمایش دهید. هیچ تاثیری بر روی یکدیگر نمی گذارند.
نکته دیگر اینکه ما اصلا نمی گوییم بعد از کسب رتبه طبیعی، تبلیغ را متوقف کنید. بلکه پیشنهادمان این است که همواره تبلیغات گوگل را ادامه دهید.
ما برای سایت های شرکت خودمان هم - هرچند که روی کلمات کلیدی زیادی به ص ورت طبیعی در بالای صفحه اول گوگل قرار دارند - از تبلیغات گوگل استفاده می کنیم و بازدهی مثبت آن را هم تجربه کرده ایم.
فراموش نکنید که ۲ بار دیده شدن خیلی بهتر از ۱ بار دیده شدن است و قطعا شانس شما را برای افزایش ورودی و مشتری افزایش می دهد. بنابراین، گوگل ادز نه تنها برای افرادی که به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند مناسب است، بلکه برای سایت هایی که حتی
رتبه های بالایی در سئو دارند نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.
خط قرمز میزان فروش ما هست علامت ستاره درست روزیه که تبلیغات گوگل ادز رو شروع کردیم

گوگل ادز برای چه کسانی مناسب است؟ |
بگذارید این بخش را با این سوال به پایان ببریم که چه کسب و کارهایی از تبلیغات گوگل سود می برند و یک جواب ساده هم به آن بدهیم: تمام کسب و کارها؟
اما ما بیشتر این روش تبلیغاتی را به کسب و کارهایی توصیه میکنیم که محصول یا خدماتی برای فروش دارند. چرا که می توانند آنچه برای ارائه دارند را به صورت هدفمند و موثر تبلیغ کنند و در سریعترین زمان ممکن (معمولا ارون) به هدف خود یعنی افزایش فروش برسند.
اما این به آن معنی نیست که کسب و کارهایی که به دنبال برندینگ و جذب ورودی هستند، نتوانند از گوگل ادز برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. هر چند شبکه نمایشی بیشتر برای این اهداف مناسب است، اما با تبلیغات در جستجوی گوگل و مدیریت درست آن هم میتوان با هزینه واقعا پایین، به طرز قابل توجهی ورودی را بیشتر کرد و میزان آگاهی مردم از یک برند را افزایش داد.
سالها تجربه و تحقیق به ما ثابت کرده که در دنیای دیجیتال امروز، تبلیغات در گوگل می تواند برای توسعه هدفمند و پایدار کسب
و کار همه مردم جهان مناسب باشد

حالا گوگل ادز چجوری کار میکنه؟

حالا که فهمیدیم تبلیغات گوگل چیست و چرا واقعا باید آن را جدی بگیرید، وقتش رسیده که وارد دنیای تبلیغات گوگل شویم. یعنی ببینیم که چگونه کار می کند و چرخ دنده های آن چگونه می چرخند.

من همیشه در کلاسهای آموزشی با مشاوره های تلفنی گفته ام: هدف اصلی گوگل این است که بهترین و مرتبط ترین تبلیغ ها را به هدفمندترین کاربران نمایش دهد. اما چگونه؟ اگر کمی حوصله داشته باشید، قدم به قدم به شما توضیح خواهم داد.
از الان هم به شما بگویم که به شخصه نحوه کار گوگل ادز را واقعا دوست دارم. فکر می کنم شما هم بعد از خواندن این فصل، با من موافق شوید که این سیستم بسیار هوشمندانه کار می کند و منافع هر دو طرف - یعنی هم تبلیغ دهنده و هم بیننده تبلیغ - را در نظر میگیرد.

تبلیغات جستجوی گوگل در یک نگاه!
بیایید فرض کنیم که شما به دنبال یک تور گردشگری به استانبول با قیمت مناسب هستید.
پس گوگل را باز می کنید و عبارت «تور استانبول ارزان قیمت» را جستجو می کنید. بعد از این کار، با صفحه ای به شکل زیر مواجه خواهید شد:

تبلیغات جستجوی گوگل
همان طور که در تصویر بالا می بینید، در بالا و پایین صفحه جستجو، یک یا چند سایت با علامت AD مشخص شده اند. اینها همان تبلیغات گوگل هستند. که یعنی این سایت ها به گوگل پول داده اند تا به ازای کلمه «تور استانبول ارزان قیمت» سایت شان را در صفحه اول به شما نمایش دهد. به این نتایج اصطلاحا «نتایج پولی» (PAID SEARCH) گفته می شود.

در هر جستجو، در بیشترین حالت به تبلیغ در بالای صفحه و به تبلیغ در پایین صفحه نمایش داده میشود.
سایر سایت هایی هم که بین این تبلیغات قرار دارند با استفاده از تولید محتوا و س ئو
جایگاه خود را ارتقاء داده و در واقع نتایج طبیعی (ORGANIC SEARCH) هستند. به طور معمول، ۱۰ نتیجه طبیعی در هر صفحه جستجو نمایش داده می شود.
با توجه به آنچه گفته شد، گوگل در بیشترین حالت حاضر است ۶۰% محتوای تبلیغاتی به کاربران خود نمایش دهد و نه بیشتر. یعنی نهایتا در کنار ۱۰ نتیجه طبیعی، ۸ تبلیغ نمایشخواهد داد.
همه چیز پیرامون کلمات کلیدی می چرخد
اساس کار تبلیغات جستجوی گوگل کلمات کلیدی هستند. کلماتی که برای ما به عنوان صاحبان کسب و کار ارزشمندهستند.
کلماتی که ما با توجه به تجربه ش خصی ، به کمک ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی و گاهی مشاوره با آنهایی که در این کار مهارت دارند، انتخاب میکنیم و حاضریم به ازای نمایش آنها در گوگل هزینه کنیم.

رتبه بندی تبلیغات چگونه انجام می شود؟
همانطور که دیدید، در هر صفحه از نتایج گوگل (که اصطلاحا به آن SERP یا SEARCH ENGINE RESULT PAGE می گویند) تا ۸ تبلیغ مختلف نمایش داده میشود.
حالا سوال اینجاست که گوگل چگونه جایگاه هر تبلیغ را مشخص می کند. کدام تبلیغ بالای صفحه نمایش داده میشود و کدام تبلیغ پایین صفحه؟ کدام تبلیغ در رتبه اول صفحه خواهد بود و کدام تبلیغ در رتبه دوم؟ |
گوگل باید تشخیص دهد که کدام تبلیغ بهتر است. زیرا هدف گوگل نشان دادن مناسبترین سایت به کاربران می باشد تا بتواند نیاز کاربرانش را به بهترین شکل پاسخ دهد.
طبیعتا گوگل ادز برای رتبه بندی تبلیغات، بر اساس سلیقه شخصی خود عمل نمی کند. بلکه از یک سری اصل و قانون مختلف برای تصمیم گیری خود استفاده می کند.
گوگل معیارهایی تعیین کرده تا با استفاده از آنها بتواند سایت هایی که قصد تبلیغ دارند را رتبه بندی کند. یعنی تشخیص دهد کدام تبلیغ بهتر است و می تواند در رتبه بالاتری قرار بگیرد.
اما این سیستم چگونه کار می کند؟ خب، گوگل ۲ معیار اصلی تعیین کرده و با استفاده از آنها، رتبه و جایگاه نمایش هر تبلیغ را مشخص می کند. برای آنکه بدانیم گوگل ادز چگونه کار می کند، کافی است این دو شاخص را بشناسیم. در ادامه هر کدام را به طور مفصل برای
شما توضیح می دهم.
شاخص اول: هزینه ای که حاضرید پرداخت کنید!
خب، بیایید فرض کنیم ع تبلیغ دهنده به نامهای میلاد، مریم، سپیده و بابک (اینها آدمهای واقعی در شرکت ما هستند) داریم. این دوستان عزیز که برای مثال ما همگی فروشگاه اینترنتی موبایل دارند، می خواهند با استفاده از تبلیغات گوگل فروش خود را افزایش دهند.

پس احتمالا یکی از مهمترین اهدافشان این است که اگر کاربری در سایت گوگل عبارت خرید اینترنتی موبایل» را جستجو کردد، گوگل تبلیغ سایت شان را نمایش دهد. حالا گوگل باید بتواند سایت این دوستان را در رتبه های ۱ تا ۶ قرار دهد.
لازم به یادآوری است که هزینه در گوگل کلیکی است. یعنی زمانی شما به گوگل پول پرداخت می کنید که کاربر پس از کلیک روی تبلیغ، وارد سایت شما بشود.

خب، اولین معیاری که به گوگل برای رتبه بندی تبلیغات کمک می کند، هزینه ای است که این 4 نفر حاضر هستند به ازای هر کلیک به گوگل پرداخت کنند. اینطور به نظر میرسد که گوگل ادز به تبلیغ دهنده ها می گوید: هر اندازه کاسه بیاوری، همانقدر آش خواهی گرفت!
برای آنکه این مسئله را بهتر درک کنیم، بیایید فرض کنیم که میلاد (که از وضع مالی خوبی هم برخوردار است به گوگل پیشنهاد می دهد که: اگر کاربری کلمه «خرید اینترنتی گوشی» را جستجو کرد و پس از دیدن تبلیغ من، روی آن کلیک کرد و وارد سایتم شد، حاضرم 4 درهم پول بدهم. مریم هم به گوگل ۳ درهم، س پیده ۲ درهم و بابک (که وضع مالی چندان مساعدی هم ندارد)، ۱ درهم به ازای هر کلیک به گوگل پیشنهاد میدهند.
چه اتفاقی می افتد؟ گوگل (پس از شاد، خندان و با جیبی پر از پول)، تبلیغ میلاد را در رتبه اول، مریم را در رتبه دوم، سپیده را سوم و تبلیغ بابک را در رتبه چهارم قرار می دهد.

جایگاه تبلیغات در گوگل

در واقع بین این 4 دوست عزیز یک مزایده شکل می گیرد و در این مزایده کسی برنده است که قیمت بهتری پیشنهاد می دهد و برنده شدن یعنی اینکه تبلیغ سایت او در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار بگیرد.
اما قضیه از این جالب تر هم می شود! سیستم مزایده گوگل به صورت قیمت دوم (SECOND BID AUCTION) است
. یعنی هر تبلیغ دهنده، تنها به اندازهای هزینه پرداخت می کند تا از نفر پایینی خود در مزایده، رتبه بالاتری داشته باشد.
یعنی نفر اول که میلاد باشد ، به جای 4 درهم، به ازای هر کلیک تنها ۳ درهم هزینه می کند. در واقع، میلاد فقط 0 / ۰۱ درهم (کمترین میزان ممکن بیشتر از نفر پایین خود که مریم باشد پول می دهد تا رتبه اول خود را حفظ کند. به همین ترتیب، سایر نفرات هم به اندازه نفر پایین خود پرداخت می کنند. مریم ۲٫۰۱ درهم، سپیده ۱ درهم و بابک هم به اندازه ای که گفته است هزینه می کند. نتیجه در جدول زیر مشخص است:

تبلیغات در گوگل ادوردز

تا اینجا، احتمالا به گوگل بدبین شده اید و با خود گفته اید که این دیگر چه سیستمی است که فقط به نفع افراد ثروتمند است؟! اما، بهتر است زود قضاوت نکنیم. همه چیز پول نیست! گوگل هم این را به خوبی می داند و اصلا قرار نیست هر کسی که توان مالی بیشتری داشته باشد، گوگل تبلیغ او را بالاتر نشان دهد.
گوگل فقط به دنبال کسب درآمد نیست و برای جلب رضایت کاربران خود (که اهمیت بسیار بالایی هم برایش دارد)، همواره تلاش دارد تا تبلیغی که کیفیت بالاتری دارد را در رتبه بالاتری قرار دهد. اینجاست که شاخص دیگری مطرح می شود به نام امتیاز کیفی. در ادامه این معیار
بسیار جالب را توضیح می دهیم.
شاخص دوم: امتیاز کیفی یا QUALITY SCORE
در یک جمله، گوگل ادز به تبلیغ ش ما یک امتیاز کیفیت از ۱۰ می دهد و از این معیار در رتبه بندی شما استفاده می کند. هرچقدر این امتیاز بالاتر باشد، بیشتر خوش به حال شما می شود! یعنی علاوه بر آنکه هزینه های شما کاهش می یابد، گوگل تبلیغ شما را بیشتر و در رتبه بالاتری قرار می دهد.
البته برعکس این قضیه هم وجود دارد.
یعنی کیفیت کار شما برای گوگل مهمتر از هزینه ای است که است شما امتیاز پایینی بگیرید و گوگل تمایل چندانی برای نمایش تبلیغ شما نداشته باشد و اگر هم بخواهد آن را نمایش دهد، هزینه زیادی از شما بگیرد! 
پرداخت می کنید.
اینطور به این قضیه نگاه کنید که اگر کیفیت کار شما بالاتر باشد، گوگل هم از شما تقدیر و تشکر می کند. زیرا شما رضایت کاربران را جلب کرده اید و گوگل هم به پاس زحمات شما حاضر است با هزینه کمتری تبلیغ شما را در رتبه بالاتر قرار دهد. بار دیگر تکرار می کنم که این یک بازی ۳ سر برد است! مشتری، تبلیغ دهنده و گوگل هر سه برنده این بازی هستند؟
همانطور که در نمودار زیر هم مشاهده می کنید، هرچقدر امتیاز شما بیشتر باشد، هزینه تبلیغات شما (به طرز محسوسی) کمتر خواهد شد.

تبلیغات جامع در گوگل ادوردز

امتیاز کیفی تبلیغ
اما کیفیت چگونه در رتبه تاثیر می گذارد؟ برآیند هزینه پرداختی و امتیاز کیفی شما، امتیاز نهایی تبلیغ شما تشکیل می دهد. به این امتیاز نهایی، رتبه تبلیغ (AD RANK) می گویند. اگر بخواهیم خیلی ساده به قضیه نگاه کنیم، رتبه تبلیغ شما از ضرب کیفیت در قیمت به دست می آید.
حالا بیایید فرض کنیم امتیاز کیفیت سپیده ۹، مریم ، بابک ۱۰ (هرچند وضع مالی بابک در حد میلاد نبود، اما زرنگ بود و کیفیت کار بالایی داشت!) و میلاد ۲ باشد. گوگل این امتیازها
را در رتبه بندی دخالت می دهد و در نهایت جدول زیر بدست می آید:

جایگاه تبلیغات در گوگل

سورپرایز میلاد جان! هرچند پول زیادی داری اما بخاطر کیفیت تبلیغ بسیار پایین افتضاح!)، حتی شانسی برای نمایش هم نخواهی داشت، چه برسد به ورودی و رتبه اول!
قضیه خیلی جالب شد نه؟ همان گونه که در جدول بالا مشاهده می کنید، گوگل امتیاز هر
تبلیغ دهنده را به ص ورت کاملا مستقیم در رتبه بندی تبلیغات و هزینه پرداختی دخالت
می دهد.
در اینجا، امتیاز بالای سپیده باعث شد تا با هزینه
به شرط موفقیت در گوگل ادز مناسبی، رتبه اول را داشته باشد. بنابراین هرچقدر
د هزینه بالاتر نیست، بلکه کیفیت تبلیغ شما بالاتر باشد، گوگل تمایل بیشتری
کیفیت کار است. به نمایش تبلیغ ش ما در جایگاه بالاتر دارد و هزینه کمتری هم از شما می گیرد.
راستی بیایید نوع مزایده قیمت دوم گوگل را هم فراموش نکنیم. یعنی پس از مشخص شدن رتبه تبلیغ، هر فرد به اندازه ای هزینه پرداخت می کند تا جایگاه خود را نسبت به نفر پایینی خود حفظ کند. بار دیگر به جدول نگاه کنید.
بابک قصه ما، امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ را دریافت کرده است و هزینه ای که پیشنهاد داده، ۱ درهم به ازای هر کلیک است . اما به ازای هر ورودی چقدر هزینه می کند؟ فقط و فقط 0
/
۰۹ درهم! چرا که بابک برای آنکه از میلاد بالاتر قرار بگیرد، کافی است 0
/
۰۹ درهم هزینه کند. فوق العاده نیست؟!
بد نیست برای درک بهتر، وضعیت سپیده و مریم را هم در جدول مقایسه کنیم. مبلغ پیشنهادی سپیده ۲ درهم بود، اما چون امتیاز بالاتری نسبت به مریم داشت، در رتبه بندی نهایی از او بالاتر قرار گرفت. و جالب اینجاست که هزینه کمتری هم نسبت به س پیده می پردازد.
حالا، فرض کنیم میلاد متوجه وضعیت بد تبلیغ خودش می شود و تصمیم می گیرد به سراغ
بابک برود و رمز موفقیت او را کشف کند.

بابک هم به او می گوید که هیچ رمز و رازی در کار نیست و کافی است این ایبوک را تا انتها مطالعه کند تا او هم نتیجه خوبی بگیرد و در پایان تأکید می کند که بدون رنج، گنج میسر نمی شود! (بله بابک چنین آدم صادقی است و چنین ادبیات عارفانهای دارد).
میلاد بعد از خواندن این ایبوک می فهمد که چگونه می تواند امتیاز بالایی بگیرد (شما هم به زودی یاد می گیرید). در نتیجه تلاش های شبانه روزی، میلاد موفق می شود امتیاز تبلیغ خود را از ۲ به ۸ افزایش دهد. حالا چه اتفاقی می افتد؟ میلاد که هم پول خوبی پیشنهاد داده و هم امتیاز بالایی گرفته، در لینک ۱ قرار میگیرد! (۳۲ = x8
4).
با مثال بالا خواستم بر این نکته تأکید کنم که قرار نیست آمار و ارقام جدول بالا ثابت بمانند. ممکن است هر کدام از اعداد بالا، به صورت لحظه ای تغییر کنند. ممکن است هر کدام از تبلیغ دهندگان هزینه پیشنهادی خود را تغییر دهند. ممکن است کاری کنند که امتیازشان کاهش یا افزایش یابد. پس، نتیجه می گیریم که جایگاه تبلیغ شما ثابت نیست.
به عبارتی دیگر، ممکن است تبلیغ شما یک بار در رتبه ۱ قرار بگیرد و چند ثانیه بعد در رتبه 4. پس رتبه تبلیغ شما عددی ثابت نیست و هر لحظه میتواند تغییر کند. چون بازار شما متغیر است
، افرادی جدید وارد این بازار می شوند، برخی ممکن است تبلیغ خود را متوقف کنند، برخی قیمت شان را کم و زیاد می کنند، امتیازشان تغییر می کند و...
البته متغیرهای دیگری هم در تعیین رتبه تبلیغ شما تاثیرگذار هستند که در ادامه ایبوک به آنها می پردازیم. اما به طور کلی، رتبه تبلیغ شما برایند هزینه ای است که حاضرید به ازای هر کلیک بپردازید و امتیازی که از گوگل ادز میگیرید.
دقت داشته باشید که شما میتونید به ازای تک تک کلمات کلیدی قیمت متفاوت به گوگل ادز پیشنهاد دهید. همچنین گوگل به ازای هر کلمه کلیدی، امتیاز جداگانه ای برای شما در نظر می گیرد. (انواع کلمات کلیدی گوگل ادز را در یک فصل جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم).

بنابراین ممکن است هزینه های متفاوتی روی کلمات کلیدی خود داشته باشید. همچنین ممکن است امتیاز کیفی کلمات کلیدی شما متفاوت باشد. پس اگر دیدید روی یک کلمه کلیدی از ۱۰ نمره ۲ و روی کلمه کلیدی دیگری از ۱۰ نمره ۹ گرفته اید، تعجب نکنید!
رتبه تبلیغ شما با ۲ معیار تعیین میشه
معیار تبلیغات در گوگل

کیفیت یک تبلیغ چگونه اندازه گیری می شود؟

خب، تا به اینجا فهمیدیم که کیفیت تبلیغ، در رتبه تبلیغ و هزینه های ما اهمیت بسیار زیادی دارد. حالا بیایید کمی دقیق تر شویم و ببینیم که گوگل ادز دقیقا به چه چیزی امتیاز می دهد؟ آیا جایگاه طبیعی س ایت (س ئو) تاثیری بر این امتیاز دارد؟ (بگذارید همین حالا پاسختان را بدهم: خیر، اصلا، به هیچ وجه).

ش ما ۳ معیار مختلف را در نظر میگیرد که
به طور کلی گوگل برای امتیاز دادن به تبلیغ عبارتند از:
.. نرخ کلیک
۲. مرتبط بودن تبلیغ ٣. تجربه کاربر از صفحه فرود
در ادامه هر معیار را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.
امتیاز کیفی
تجربه کاربر از صفحه فرود
مرتبط بودن تبلیغ
نرخ کلیک به ازای نمایش
نرخ کلیک مورد انتظار (EXPECTED CLICKTHROUGH RATE)
نرخ کلیک در گوگل ادز (به اختصار CTR) یعنی اینکه نسبت تعداد ورودی تبلیغ شما به تعداد نمایش آن چقدر است. به عبارتی دیگر، نرخ کلیک یعنی از میان تعداد کاربرانی که تبلیغ شما را دیده اند، چند نفرشان روی آن کلیک کرده اند.

به عنوان مثال نرخ کلیک ۱۰ درصد
، یعنی از ۱۰۰ نفری که تبلیغ روی آن کلیک کرده و وارد سایت شما شده اند.
حالا هرچقدر نرخ کلیک شما بالاتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری را روی این شاخص به شما
می دهد. چرا؟
دلیلش کاملا مشخص است. فرض کنیم شما خودتان به دنبال خرید یک هندزفری باشید. در گوگل عبارت «خرید اینترنتی هندزفری» را جستجو می کنید. تعدادی متن تبلیغ به ش ما نمایش داده میشود. شما کدام را انتخاب میکنید؟ احتمالا انتخاب شما تبلیغی است که حداقل ویژگی های زیر را داشته باشد:
احت
.. جذاب باشد؛ یعنی نظر شما را جلب کند و به شما انگیزه بدهد تا روی آن کلیک کنید. ۲. مرتبط باشد؛ یعنی آیا این سایت محصول مورد نظر شما را دارد یا خیر. ٣. شفاف باشد؛ یعنی مشخص باشد که فروشنده به دنبال چیست و چه خدماتی دارد.
حالا هرچقدر نرخ کلیک تبلیغ شما بالاتر باشد، گوگل به تبلیغ شما امتیاز بالاتری می دهد. دلیلش هم ساده و مشخص است: نرخ کلیک بالاتر یعنی متن تبلیغ شما بهتر از تبلیغ رقبای شماست و کاربران بیشتری آن را دوست دارند.
شخص من اگر تبلیغی ببینم که ادبیات جذاب تری داشته باشد و مطمئن شوم که به نیاز من پاسخ می دهد، حتما روی همان کلیک میکنم.
در نظر داشته باشید که وقتی گوگل ببیند یک تبلیغ تعداد دفعات زیادی نمایش داده می ش ود اما کاربران خیلی کمی روی آن کلیک می کنند، به این نتیجه می رسد که احتمالا تبلیغ کیفیت خوبی ندارد و نمی تواند نظر کاربران را جلب کند. پس امتیاز کمی برای این تبلیغ در نظر میگیرد.
شما میتوانید در پنل کاربری خود (اگر به آن دسترسی داشته باشید، مشاهده کنید که گوگل روی شاخص نرخ کلیک به ازای هر کلمه کلیدی دقیقا چه امتیازی به شما داده است. امتیاز شما یکی از حالات زیر خواهد بود:

بالاتر از حد میانگین
در حد میانگین
پایین تر از حد میانگین

وضعیت بالاتر از حد میانگین نشان می دهد که نرخ کلیک شما در وضعیت مطلوبی قرار دارد و کاربران از متن تبلیغ شما راضی بوده اند. وضعیت در حد میانگین خیلی بد نیست اما جای بهتر شدن دارد.
اما اگر وضعیت نرخ کلیک تان پایین تر از حد میانگین باشد، یعنی مشکلی دارید و وضعیت نرخ کلیک تبلیغ شما بحرانی است! پس سریعا باید دست به کار شوید تا امتیاز نرخ کلیک خود را افزایش دهید. در فصل بهینه سازی تبلیغ، همه کارهایی که لازم است انجام دهید تا امتیاز بالاتری دریافت کنید را توضیح داده ام.
هر تبلیغی که ما به شما نشون دادیم
روش کلیک کردین و این نشون میده چقدر تبلیغات ما برای شما جذاب و هدفمند بوده

تبلیغات کلیکی گوگل

مرتبط بودن تبلیغ (AD RELEVANCY)
بیایید فرض کنیم که میخواهید از یک فروشگاه اینترنتی، گوشی اپل بخرید (واقعا نمیصرفد!). خب، احتمال وارد سایت گوگل شده و عبارت «خرید گوشی اپل» را جستجو می کنید.
چند تبلیغ متفاوت را مشاهده می کنید. چه اتفاقی می افتد که اگر در متن تبلیغ یکی از سایت ها نوشته شده باشد: «فروش اینترنتی گوشی سامسونگ»؟! آیا روی این تبلیغ کلیک می کنید؟ نه! خیلی بعید است. زیرا شما به دنبال گوشی سامسونگ نبوده اید.
به عبارتی دیگر، در اینجا بین آن چیزی که ش ما جستجو کرده اید و متن تبلیغی که مشاهده میکنید، ارتباط درستی برقرار نشده است.
محصولات سایت
پس گوگل ناگهان بر تبلیغ دهنده می خروشد که آقا/ خانم این چه کاری است
چرا چیزی که کاربر میخواهد با چیزی که در متن تبلیغ می بیند متفاوت است؟ حالا که اینطور شد، امتیاز کمی به تبلیغ شما میدهم! |
اما مسئله به همینجا ختم نمی شود! بار دیگر بیایید فرض کنیم شما عبارت «خرید گوشی اپل» را جستجو می کنید، در متن تبلیغی که می بینید هم «فروش ویژه گوشی اپل» آورده شده است. یعنی تبلیغ دهنده دارد به شما می گوید که در سایتش گوشی اپل می فروشد.
تا اینجای کار که هم چیز خوب است
. اما وقتی روی تبلیغ کلیک می کنید، وارد ص فحه محصولات سامسونگ می شوید. در اینجا باز هم گوگل همچون بتمن بر سر تبلیغ دهنده فرود می آید که آقا/خانم این چه کاری است؟ چرا کاربر را به صفحه ای فرستاده ای که هیچ ارتباطی یا خواسته او ندارد؟ حالا که اینطور است، امتیاز کمی به تو میدهم!
از داستان های بالا چه نتیجه ای می گیریم؟ اینکه تبلیغ و سایت ما باید با نیاز کاربر مرتبط باشد. به عبارتی دیگر، مرتبط بودن تبلیغ در ۲ مرحله اتفاق می افتد. اول آنکه متن تبلیغ شما 

با عبارتی که کاربر جستجو می کند مرتبط باشد و دوم، کاربر به صفحه مرتبطی از سایت شما هدایت شود. در یک کلام، به کاربر چیزی را نمایش دهید که می خواهد. بنابراین، زمانی شما امتیازی خوبی در معیار مرتبط بودن تبلیغ می گیرید که: کلمه جستجو شده توسط کاربر با متن تبلیغ، و متن تبلیغ با صفحه ای که کاربر را به آنجا می فرستیم مرتبط باشد.
کاربری که خرید گوشی اپل را جستجو می کند در متن تبلیغ می بیند که شما گوشی اپل میفروشید و وقتی روی تبلیغ شما کلیک می کند، به صفحه ای می رود که گوشی های اپل شما در آنجا قرار دارد.
این یعنی ایجاد یک مسیر ارتباطی خیلی خوب و منطقی از ابتدای جستجوی کاربر تا ورود به
سایت ایجاد شده است. بنابراین شما باید سعی کنید این مسیر را به درستی ایجاد کنید تا امتیاز بالاتری از گوگل بگیرید.

تبلیغات در گوگل ادوردز

این معیار هم همانند معیار قبلی با سه امتیاز شناخته می شود که عبارتند از:
و . •
بالاتر از حد میانگین در حد میانگین پایین تر از حد میانگین
حالت بالاتر از حد میانگین، یعنی تبلیغ شما از نظر کاربران (و گوگل) مرتبط است و به دنبال آن است تا نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهد. وضعیت در حد میانگین یعنی باید کمی بیشتر تلاش کنید تا تبلیغ شما مرتبط تر باشد.
اما حالت پایین تر از حد میانگین نگران کننده است
. مطمئن ش وید در متن تبلیغ خود از کلمات کلیدی مناسبی استفاده می کنید. همچنین سعی کنید کاربر را به صفحه مرتبطی از سایت خود هدایت کنید.
کاملا بدیهی است کاربری که به دنبال گوشی اپل است، اگر وارد صفحه محصولات سامسونگ شما شود، ناامید خواهد شد و بعید است چیزی از شما خریداری کند. در فصل بهینه سازی تبلیغ همه این موارد را به طور دقیق تر بررسی می کنیم.
تجربه کاربر از صفحه فرود (LANDING PAGE EXPERIENCE)
حتما برای شما هم پیش آمده که پس از ورود به یک سایت، بلافاصله از آن خارج شوید. چرا؟ چون احتمالا از آن سایت خوشتان نیامده است یا سایت نتوانسته اعتماد شما را جلب
کند.
شاید سایت محتوای جذابی نداشته یا سرعت سایت به حدی پایین بوده که شما را از کرده
خود پشیمان کرده است! همه اینها یعنی تجربه کاربر از صفحه فرود (منظور از صفحه فرود، همان صفحه ای از سایت شماست که کابر پس از کلیک روی تبلیغ به آن هدایت می شود).
حالا مسئله ای که داریم چیست؟ این است که کارآگاه گوگل میتواند تشخیص دهد که آیا کاربر از اینکه وارد سایت شما شده رضایت دارد یا نه! چگونه؟ گوگل به راحتی میتواند مدت زمان حضور کاربر در سایت را تشخیص دهد. و اگر ببیند کاربران پس از کلیک روی تبلیغ و

ورود به سایت شما، بلافاصله از آن فرار می کنند و دوباره به نتایج گوگل باز می گردد، نتیجه می گیرد که احتمالا سایت شما، سایت خوبی نیست.
همچنین مطمئن شوید که سایت شما به خوبی در موبایل نمایش داده می شود. واقعیت این است که بیشتر افرادی که از طریق گوگل ادز وارد سایت شما می شوند، کاربران موبایل هستند. بنابراین، جلب رضایت کاربران موبایل برای گوگل اهمیت ویژه ای دارد و لازم است سایت شما نمایش مناسبی در دستگاههای موبایل داشته باشد و اصطلاحا واکنش گرا (RESPONSIVE) باشد.
شود که سایت شما
همه این کارها را گوگل ادز به این دلیل انجام می دهد تا مطمئن باکیفیت است و می تواند رضایت کاربران را جلب نماید. |
همانند دو شاخص قبلی، این شاخص نیز با سه وضعیت شناخته میشود:
و . .
بالاتر از حد میانگین در حد میانگین پایین تر از حد میانگین امتیاز بالاتر از حد میانگین یعنی سایت شما مشکلی ندارد و کاربران از اینکه وارد سایت شما شده اند راضی هستند. امتیاز در حد میانگین یعنی جا دارد کیفیت سایت خود را افزایش
دهید.
اما در صورتی که امتیاز شما پایین تر از حد میانگین بود، بایستی دست به کار شوید و صفحه فرود خود را بهتر کنید. در این خصوص نیز راهکارهایی را در قسمت بهینه سازی تبلیغ به شما معرفی خواهیم کرد. |
،
تا جایی که ممکن است در استفاده از پاپ آپ ها پرهیز کنید. زیرا ممکن است باعث کاهش رضایت کاربر و خروج فوری از سایت شما شود.

به طور کلی می توان گفت برای آنکه یک صفحه فرود مناسب از نظر کاربران (و گوگل) داشته باشید، بایستی حداقل نکاتی که در تصویر زیر آمده را رعایت کنید
ویژگی های یک صفحه فرود مناسب
رابط کاربری آسان، در دسترس و جذاب
عنوان جذاب و مرتبط با محصول محتوای مرتبط و توضیحات کامل محصول، بطوری که به کاربر اطلاعات مفیدی ارائه دهد و او را ترغیب به خرید الماید و فراخوان عمل
بیان شفاف اهداف
و تعامل با کاربر
محتوای جذاب، مرتبط و قابل فهم برای گوگل
تماس با ما
درباره ما
سرعت و کارایی مناسب سایت
معرفی راههای ارتباطی با کاربران
نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرچقدر سایت شما بهتر باشد و کاربر از کیفیت آن رضایت داشته باشد، در نهایت میزان فروش شما هم بیشتر خواهد بود. بدیهی است سایت هایی که جذاب نیستند و سرعت مناسبی ندارند، شانس
کمتری برای فروش خواهند داشت.
رویکرد ما در گوگل ادز و در هر روش تبلیغاتی دیگر، صرفا افزایش ورودی نیست. بلکه مهمتر از آن، این است که چه میزانی از ورودی ها تبدیل به مشتری نهایی شما می شوند. بنابراین، داشتن یک سایت خوب و با کیفیت، علاوه بر دریافت امتیاز بالاتر و کاهش هزینه ها، میزان فروش شما را هم متحول می کند.

سایر شاخص های تاثیرگذار روی رتبه تبلیغ
همانطور که در بخش قبل به صورت مفصل صحبت کردیم، در مجموع هزینه ای که حاضرید به ازای هر کلیک پرداخت کنید و همچنین امتیاز کیفی که از گوگل ادز دریافت میکنید، تعیین کننده جایگاه نمایش تبلیغ شما هستند.
اما علاوه بر این دو معیار اصلی، عوامل دیگری هم در رتبه نهایی تبلیغ شما تاثیرگذار هستند.
در ادامه مهم ترین این عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم.
زمینه جستجوی کاربر (SEARCH CONTEXT)
یکی دیگر از شاخص های تاثیرگذار در رتبه تبلیغ شما، زمینه جستجوی کاربر می باشد. زمینه
جستجوی کاربر از مواد زیر تشکیل می شود:
و مکانی که کاربر در آن جستجو میکند. . دستگاهی که از طریق آن جستجو می کند (موبایل، تبلت و دسکتاپ). . زمانی که کاربر جستجو می کند. و سایر متغیرهایی که از سمت کاربر ارسال میشود (گوگل هیچ توضیحی درباره این
موارد نداده، اما می توان حدس زد که مواردی مثل تاریخچه جستجوی کاربرها، زبانی که استفاده می کند، اطلاعات مرورگر و... تاثیرگذار باشند!)
زمینه جستجوی کاربر مسئله بسیار مهمی است و برای ما به عنوان یک آژانس بازاریابی دردسر
زیادی ایجاد کرده است
. ما معمولا مدت زمان زیادی را صرف می کنیم تا به مشتریان توضیح دهیم که چرا تبلیغشان در یک دستگاه نمایش داده میشود و در یک دستگاه دیگر نمایشی ندارد. اصلأ هیچ بعید نیست که آخر سر به همین دلیل سکته کنیم؟

 

تا اینجا به بررسی انواع روش های تبلیغات گوگل پرداختیم و این مقاله دائما به روزرسانی میشود پس بهتره این صفحه رو بوکمارک کنید تا بتونید به راحتی به این مقاله جامع دسترسی داشته باشید

 

۰ لایک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
در این وبلاگ آموزش دیجیتال مارکتیگ و بهترین ترفندهای کسب و کار اینترنتی و بهینه سازی سایت قرار میدیم و قول میدیم با دانلود رایگان فیلم های آموزشی بازاریابی اینترنتی یک دیجیتال مارکتر میلیونر شوید.
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
سفارش ثبت رویو و نظر(review) گوگل مپ (ارزان و سریع)
نقشه راه ثروتمند شدن
آموزش گوگل ادوردز به زبان ساده (کامل ترین آموزش دنیا)
آموزش جامع بازاریابی ویروسی (viral marketing) به زبان ساده
آرشیو مطالب
موضوعات
دیجیتال مارکتینگ (۲)
آموزش تبلیغات در گوگل ادوردز (۱)
بهبود فردی (۱)
خدمات سئو لوکال (۱)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان